نقد فیلم خانواده فوری

فارغ از هر نژاد و رنگ، داستان این فیلم روایت مشترک تمام پدر و مادرهای دنیاست.

فیلم «خانواده فوری» یا “Instant Family” محصول کشور آمریکاست و ژانر کمدی-درام  دارد. داستان فیلم از اینجا شروع می‌شود که پیت و اِلی (زوج امریکایی) تصمیم می‌گیرند تشکیل خانواده دهند و یک کودک را به فرزند خواندگی بپذیرند اما آنها با سه خواهر و برادر اهل مکزیک مواجه می‌شوند: ایزابل دختر ۱۵ ساله آشوبگر، خوان پسر تقریبا کودن و خواهر کوچکتر که مدام چیپس می‌خورد و جیغ می‌کشد. زوجی شیرینی که یک شبه از بی فرزندی صاحب سه فرزند در سنین مختلف شدند و عکس‌العمل آنها را به چالش می‌کشد. بچه‌ها دائما از لحاظ شیطنت یک قدم از پدر و مادر خوانده‌اشان جلو هستند و آنها را غافلگیر می‌کنند.

وقتی پدر و مادر هستی فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشی، یا از چه نژاد باشی یا مذهبتت چه باشد، نسبت به این که دختر ۱۵ ساله‌ات با گوشی‌اش به دستشویی می‌رود تا تصویر نیمه عریان خود را به اشتراک بگذارد، واکنش شدید نشان می‌دهی، مخاطبش را پیدا می‌کنی ، تا می‌توانی کتکش می زنی ولو اینکه بازداشت شوی، وقتی پسرت دچار سانحه می‌شود از جان ودل سعی می‌کنی او را تسکین دهی، وقتی کودک لجبازت به جای تغذیه سالم به تنقلات ناسالم روی می‌آورد هر ترفندی را به کار می بری تا وی را منصرف کنی. دغدغه‌‌هایی که اکثر پدر و مادرها درگیر آن هستند، به خصوص برای آنهایی که فرزند خوانده داشته باشند دوبرابر نمود پیدا می‌کند. در کنار لحظات کمدی و جذاب فیلم، شاهد سکانس‌هایی هستیم که‌ قلب پدر و مادر به شدت می‌شکند و لحظات درام فیلم را تشکیل می‌دهد.

در صحنه‌ای از فیلم می‌بینیم که مادر دیگری به دنبال فرزندخوانده ورزشکار است و این استعاره‌ای از رویاهای پدر و مادر واقعی برای فرزندانشان است، در حالی که بی‌عرضه‌ترین پسر را انتخاب می‌کند و به او عشق می ورزد. یا به عبارتی همه پدر و مادرها قبل از بچه‌دار شدن، فکر می‌کنند فرزندشان تنها قهرمان دنیا خواهد بود ولی واقعیت طور دیگری است و آنچه که مهم است رابطه محبت‌آمیز مادر و پدر با فرزند است.

در دنیای امروز، ارتباطات و رسانه نقش اساسی در شکل‌گیری خانواده دارد. در ابتدای فیلم شاهد آن هستیم که پیت و الی با جستجو در اینترنت به دنبال این هستند که چگونه می‌توانند فرزند خوانده داشته باشند و حتی تصاویر تک تک بچه ها و پروفایلشان را بررسی می‌کنند. همچنین خدمات اجتماعی از طریق ارتباط حضوری فرصتی را برای آنها فراهم می‌کند که فرزند خود را انتخاب کنند و جلسات هفتگی برای پدر و مادرهایی که خواستار فرزند خوانده بودند، فراهم می کند تا دور هم جمع شوند و مشکلات فرزند خوانده‌اشان را مطرح کنند و بازرسین خدمات اجتماعی راهنمایی‌هایی را برایشان اتخاذ می‌کنند.

این فیلم نشان می‌دهد که بچه‌ها در هر سنی انتظارات متفاوتی از پدر و مادرهایشان دارند: تا قبل از بلوغ داشتن امنیت و بعد از بلوغ، احترام متقابل و درک احساس نوجوانان.

در آخر فیلم، قاضی رای به پیت و الی می‌دهد و آنها را خانواده اعلام می‌کند. مهمترین قرارداد و تعهد در دنیا، خانواده است.

هانیه عظیم‌زادگان