هکاتون‌ها و شهر هوشمند

هَکاتون چیست؟

هکاتون یا به انگلیسی: Hackathon  رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و مهندسان علم نرم‌افزار مانند طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا پروژه‌های نرم‌افزاری و گاها سخت افزاری را توسعه دهند. رویداد هکاتون‌ در طول بازه زمانی صورت می‌گیرد (معمولا بین چند روز تا یک هفته). هواداران جنبش هکاتون‌ها ]۱[ با اهداف اجتماعی و آموزشی تشکیل می‌شوند ولی هدف اصلی آنها خلق نرم‌افزارهای مفید و کاربردی است مانند برنامه‌نویسی یک سیستم عامل، پلتفرم، رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزاری.

همچنین شرکت‌های داده‌پردازی ایران شروع به برگزاری هکاتون داده پلاس ۲ در حوزه اینترنت اشیا  کرده‌اند. موضوعات هکاتون‌ها  ]۲ [ از قبیل:

  • شهر هوشمند (ردیابی دوچرخه در سطح شهر یا پارک‌ها برای شهروندان و سنسور سطل زباله)
  • پارکینگ هوشمند (هنگام ورود و خروج خودرو و پرداخت هزینه یا رزرو پارکینگ)
  • مدیریت شبکه آبرسانی
  • فروشگاه هوشمند (سیستم پرداخت هوشمند و کنترل کم و کسری اجناس داخل قفسه‌ها
  • خانه هوشمند (سیستم سرما و گرمایشی)

بنابراین رویداد هکاتون جهت توسعه مشارکت جامعه بر اساس داده‌های آزاد شکل می‌گیرد. برای مثال بسیاری از هکاتون‌ها شکل می‌گیرد تا سیستم نقل و انتقال شهری را بهبود بخشد. یکی از اهداف هکاتون‌ها بهبود خدمات شهری است. در سال ۲۰۱۶ در استکهلم سوئد، هکاتون سبز شهر هوشمند برگزار شد. این رویداد توسط CESC – مرکز ارتباطات پایدار سازماندهی شد – در دانشگاه KTH و شرکت مشاوره سوئدی سوئکو با تمرکز بر راه حل های پایدار شهری شکل گرفت. حتی در کشورمان در استان گلستان در سال ۱۳۹۶ تیم‌های برتر رویداد «هکاتون امنیت» معرفی شدند ]۳[. رویداد هکاتون امنیت با هدف شناسایی ایده‌ها و خلاقیت‌ها در ۳ روز متوالی بر روی موضوعات ارائه مدل امن برای ارتباطات اینترنت اشیاء و ایجاد افزونه مقابله با حملات فیشینگ برای مرورگر فایرفاکس به کسب مقام دست یافتند .

واژه «هکاتون» تلفیقی از دو واژه «هک» و «ماراتن» است. کلمه هک در اینجا معنی ماجراجویی و اکتشاف در برنامه نویسی را دارد و متفاوت از کلمه هک در امنیت رایانه است. اولین رویداد هکاتون در کانادا جهت توسعه برنامه نرم‌افزار رمزنگاری صورت گرفت ]۴[

 

رویداد هکاتون می‌تواند به صورت رقابتی انجام شود و شرکت‌کنندگان ایده‌ها و نظرات خود را بیان می‌کنند و می‌توانند تیم‌هایی را بر اساس مهارت و علایق خود تشکیل دهند، سپس کار اصلی هکاتون‌ها آغاز می‌شود. بنابراین ممکن است گردهمایی هکاتون‌ها بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد و معمولا پذیرایی به شکل دوستانه و غیر رسمی انجام می‌شود.

اگر رویداد هکاتون‌ها به صورت رقابتی برگزار شود، تیمی از داوران، تیم‌های برنده را اعلام می‌کنند و جوایزی به آنها می‌دهند. در اغلب موارد داوران از حامیان رویداد و دست‌اندرکاران شهر هوشمند هستند.

 

اینفوگرافی رویداد هکاتون ها و شهر هوشمند

 

ترجمه و گرد‌آوری: هانیه عظیم‌زادگان

 

References

[۱] Sadoway, D. (2012). From associations to info-sociations: Civic associations and ICTs in two Asian cities. Journal of Community Informatics. 8(3). Retrieved from: http://ci-journal.net/index.php/ciej/article/view/807/948

[۲]https://evand.com/events/%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87 %D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-2-22679362

 [۳]  http://yon.ir/NzH69

[۴] https://en.wikipedia.org/wiki/Hackathon