روندهای توسعه در شهرهای هوشمند

مطالعات انجام‌ شده و توصیه‌ها

 

 این کتاب توسط  گروه مترجمین : مرتضی چشمه نور، مریم حق­شناس ،حسین رضایی،  هانیه عظیم زادگان و سمیرا لطفی نوکنده ، ترجمه شده و انتشارات پشتیبان آن را چاپ و وارد بازار کرده است. 

 

پیشگفتار

شهرها همیشه در حال تغییر بوده‌اند، پویایی محیط شهری، دنیای کوچکی از روابط اجتماعی است که ما در طول تاریخ ساخته‌ایم. فناوری همیشه یک عامل حیاتی بوده که عمیقاً با تکامل شهرها درهم‌آمیخته شده است. از زمان انسان‎های اولیه تا انقلاب صنعتی و تا به امروز، پیشرفت‌های غیرمنتظره فناوری، بر روی سازه‌هایی که امروز به کار می‌بریم، نحوه زندگی­مان، کار، ورزش و سرگرمی‌ها در فضای شهری تأثیر گذاشته است.

در حال حاضر، با توجه به تغییرات سریع در شهرهایی که فناوری در آن پیشرفت داشته است، ارزش این را دارد که آینده شهرهای هوشمند و تأثیرات آن در زندگی روزمره خود را بررسی کنیم.

یک روز معمولی برای یک فرد جامعه به‌صورت فرضی را تصور کنید که صبح از خواب بیدار می‌شود، در خانه‎ای که همه‌چیز آن هوشمند است، از دمای هوا تا میزان نورخانه، نظارت بر سلامتی و موارد دیگر. حالا این مقیاس را در اندازه بزرگ‌تر یعنی شهر در نظر بگیرید.

شهرها در حال ‌توسعه‌اند و این توسعه ادامه دارد. پویایی فناوری در عملیات شهری ادغام‌ شده است، از حمل‌ونقل گرفته تا تعمیر زیرساخت‌های شهری و غیره. غالباً عاقبت کار چنین سیستم‌هایی، برای کاربر نهایی شفاف و واضح نیست اما ادغام فناوری‌ شهرهای هوشمند در زندگی روزمره ما بیشتر قابل‌مشاهده است و ما می‌توانیم تغییرات بزرگی را در شهرهایمان آغاز کنیم.

وسایل نقلیه خودکار در جاده‌ها و داده‌هایی که ارائه می‌دهند، می‌توانند محیط‌هایی را ایجاد کنند که چراغ‌های ترافیک منسوخ شوند، عبور و مرور مانند گذشته ادامه یابد و ازآنجایی‌که سیستم‌های مختلف حمل‌ونقل در کنار هم کار می‌کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌نمایند، شهرها می‌توانند یک‌بار دیگر بجای اتومبیل‌ها، در خدمت مردم باشند. نقاط مهم دارای ارتباط بیسیم در مقیاسی مانند نیویورک با اتصال به سیستم LinkNYC به انتقال اطلاعات موجود کمک کرده و به کاهش تقسیمات دیجیتالی یاری رسانیده است.

حتی فراتر از تصور، می‌توان مجسم نمود که پروتکل‌های امنیتی مانند فناوری تشخیص چهره توانسته به امنیت ساختمان‎ها در شهرها کمک کند و نیز با استفاده از این فناوری در طراحی ورودی‌ها و ساختمان‎ها، حرکت افراد از جلوی درب ورودی‌ها را روان‌تر کرده است. به‌طور مشابه، همان‌طور که ما به سمت کاربرد وسیع‌تر وسایل نقلیه پیش می‌رویم، هنگامی‌که با وسیله نقلیه خود از پارکینگ زیر ساختمان یا پارکینگ موجود در خیابآن‎ها خارج می‌شویم، شهرها این قابلیت را دارند تا مکانی را در اختیار خودرو ما قرار دهند و برای توسعه‌دهندگان این امکان را فراهم می‌سازد تا هزینه‌های ساختمان را کاهش دهد و با این کار پارکینگ‌ها را به یک هزینه غیرضروری تبدیل کرده است.

منابع انرژی می‌توانند در شهر هوشمند آینده نیز به‌طور کامل قابل‌تجدید باشند و با استفاده از فناوری، راه را برای ادغام بهتر در شهرهای ما میسر می‌سازد و در نتیجه یک محیط پاکیزه را برای همه فراهم می‌کند. درعین‌حال، آینده شهر هوشمند می‌تواند با شبکه‌های نورپردازی و به کمک حسگرهای تعبیه‌شده جهت تشخیص تیراندازی یا با فلش زدن نور آن‎ها در مواقع اضطراری ایمن‌تر شود و ادغام بیشتر این دستگاه‌ها، شهرها را قادر به جمع­آوری اطلاعات از منابعی مانند کنتورهای هوشمند آب، برق و گاز می‌کند.

همه این موارد بر این فرض استوار است که فناوری‌ها می‌توانند به بهبود زندگی مردم در شهرها کمک کنند. در پایان روز، پیشرفت‌های فناوری، تجربه شهری ما را افزایش خواهد داد؛ اما همچنان این احتمال وجود دارد که افراد بیشتری نادیده گرفته شوند و آن‎ها را نادیده بگیرند. برای این منظور، ما باید در توسعه شهرهای هوشمند مشورت کنیم و عدالت را به‌عنوان یک هدف اصلی در نظر بگیریم تا شهر آینده، شهری برای همه باشد. شهرها در حال حاضر بر این اهداف متمرکز هستند و طراحان آن به این مسئله فکر می‌کنند که چگونه این دستگاه‌ها می‌توانند یکپارچه شوند و حلقه‌های بازخورد را ایجاد کنند تا عملیات را بهبود بخشند و تجربه اعضای جامعه را افزایش دهند. شهرهای هوشمند متصل در راه هستند و ما می‌خواهیم به شهرها کمک کنیم تا آماده شوند و در این عرصه رهبران محلی را با بهترین شیوه‌ها آماده کنیم.

اتحادیه ملی شهرها، در به اشتراک‌‌گذاری روند توسعه شهر هوشمند با عموم مردم مفتخر است که مطالعات موردی را ارائه می‌دهد و درباره اینکه چگونه شهرهای هوشمند در سراسر کشور و در سطح جهانی رشد می‌کنند، بحث می­کند. امید است که این گزارش موجب گفتگو و اقدام در میان رهبران شهر شود تا در مورد چگونگی ترکیب این استراتژی‌ها با جوامع خود تصمیم‎گیری کنند.

مرکز تحقیقات راهبردی شهر و تحقیقات کاربردی اتحادیه ملی شهرها، تلاش می‌کند تا جوامع را تقویت کند، شهرها را بهبود بخشد و به رهبران شهر کمک کند. ما این امر را با دانستن و آموختن در مورد شهرها، شناسایی کرده و در به اشتراک گذاشتن روش‌های شهری متعهد، پرورش راهکار‌های مؤثر و نواوری و به چالش کشیدن رهبران شهر برای رهبری تلاش می‌کنیم.

همچنین از شهرهایی که در تحقیق حاضر شرکت کرده‌اند تشکر می‌کنیم. این مقاله‎ی‌ راهنما به کمک همکاران در دپارتمان دانشگاه آمریکایی گروه مدیریت دولتی و سیاسی تهیه شده و منبعی برای شهرها است. چراکه آن‎ها در این فضای هیجان‌انگیز و در حال تکامل به سمت جلو حرکت می‌کنند.

بروک رِین‌واتر

مدیر و ارشد اجرایی مرکز راهکارهای شهری اتحادیه ملی شهرها