فیلم جوجو خرگوشه

Jojo rabbit

فیلمی در سبک کمدی-درام به کارگردانی تایکا وایتیتی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به اسکارلت جوهانسون، تایکا وایتیتی، ربل ویلسون و سم راکول اشاره کرد. این فیلم از سوی فاکس سرچلایت پیکچرز منتشر شد.

ماجرای فیلم

در بازه زمانی جنگ جهانی دوم و در کشور آلمان اتفاق می‌افتد . پسر بچه ای به نام جوجو که تحت تاثیر سیستم آموزشی مدرسه خود قرار گرفته و عاشق هیتلر است، آرزویش عضو شدن در گروه محافظین شخصی هیتلر است . او وارد بخش آموزشی نظامی می‌شود. یکی از آموزش‌ها این بود که سر یک خرگوش را بکند ولی جوجو نتوانست حیوان را آزار دهد. بنابراین از آموزش اخراج می‌شود.

مادر جوجو به یک دختر یهودی که شبیه دخترش هست که سالها فوت شده، در خانه خود پناه می‌دهد ظاهرا مادر جوجو مخالف عقاید هیتلر است . پسر بچه (جوجو ) از این دختر یهودی خبری ندارد تا اینکه او را در پشت دیوار پیدا می‌کند (جای مخفی در دیوار درست شده است و دختر در آنجا زندگی می‌کند ) . جوجو از او می‌ترسد و فرار می‌کند ولی دخترک او را می‌گیرد و خود را به او به عنوان یک جهود ( یهودی ترسناک ) معرفی می‌کند. پسر بچه که تحت عقاید هیتلری تصویر وحشتناکی از یهودیان دارد ترسش از او بیشتر می‌شود و او را دشمن خود می‌داند و به مبارزه و تخلیه اطلاعات او می‌پردازد.

زمان که می‌گذرد جوجو بیشتر به دختر علاقه پیدا می‌کند و ترسش می‌ریزد. حتی زمانی مامورین حکومتی برای گشتن خانه می آیند اما جوجو دختر یهودی را به آنها معرفی نمی‌کند و با زرنگی دختر از ماجرا زنده قصر در می‌روند. مادر جوجو به علت همکاری با منافقین حکومتی اعدام می‌شود . جوجو ناراحت و تنها می‌شود . پس از شکست هیتلر و خودکشی او آمریکایی‌ها تمامی سربازان هیتلر را اسیر می‌کنند. جوجو هم گیر می‌افتد اما با کمک فرمانده فرار می‌کند ولی فرمانده تیرباران می‌شود . جوجو وقتی به خانه می‌رود پیش دختر یهودی می‌شیند . دختر یهودی از او می‌پرسد که آلمان شکست خورد ولی جوجو به ناچار از ترس تنها ماندن به او می‌گوید که خیر فرانسه شکست خورده است .

در ادامه جوجو دختر یهودی را به خیابان می‌برد و دختر متوجه دروغ جوجو می‌شود ولی هر دو شروع به رقصین می‌کنند.

کریستوفر مچل منتقد بیان کرده:

این سیستم (که در فیلم آموزش مدرسه است) نفرت را در دل جوجو و طرفداران نازی می‌کارد و مهریانی در زندگی نوعی مقاومت به حساب می‌آید.

این فیلم حال و هوای مختلفی را با هم ترکیب کرده که برای مخاطب جذاب است و دیدگاه یک دختر یهودی و یک پسربچه آلمانی از جنگ را به تصویر می‌کشد.

اسکارلت جوهانسون (مادر جوجو) به راحتی عقایدش را با مهربانی بیان می‌کند. سکانسی که مادر جوجو به خاطر کمک به حزب مقاومت اعدام می‌شود، بسیار تاثیرگذار بوده و در انتهای فیلم، جوجو از مادرش تقلید کرده و بندهای کفش دختر یهودی را می‌بندد.

هانیه عظیم زادگان