آموزش سواد رسانه‌ای در اتحادیه اروپا

کتاب آموزش سواد رسانه ای در اتحادیه اروپا: شواهدی از اقدامات موثر در مدارس ابتدایی و متوسطه در تابستان ۱۳۹۹ توسط :

دکتر سید شهاب‌الدین ساداتی و گروه مترجمین بازتاب با سرپرستی هانیه عظیم زادگان

نیلوفر روستایی، پرستو داودی شیرازی مطلق فرد، نیلوفر شیعتی ثابت، زهرا برهان اشکوری و هانیه عظیم‌زادگان

در انتشارات پشتیبان با ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسید. 

 The book of Teaching Media Literacy in Europe is translated by : Baaztab Translation Group by Hanieh Azimzadegan and published in Poshtiban Press.

۱۰۰۰ numbers of copies printed.

این کتاب شامل شش فصل و گزارش‌های آن به‌وسیله‌ی جمعی از «کارشناسان ابعاد اجتماعی آموزش‌وپرورش» جمع‌آوری شده است.

فصل اول گزارش‌هایی درباره مفاهیم سیاسی و فرهنگی، اهداف، حوزه، سؤال تحقیق و خلاصه‌ای از شیوه روش‌شناسی رو ارائه می‌کند.

فصل دوم درباره سواد رسانه‌ای توضیح می‌دهد و چارچوب‌های مختلف سواد رسانه‌ای رو تعریف می‌کند و روی قابلیت‌های مختلف سواد رسانه‌ای به بحث می‌پردازد و پنج مهارت اصلی که به‌عنوان چارچوب‌های سواد رسانه‌ای در اروپا و ایالات‌متحده و سایر عرصه‌های بین‌المللی مشترک هستند رو شامل است:  هابز (۲۰۱۰):

  • دسترسی
  • تحلیل / ارزیابی.
  • خلق
  • تفکر / واکنش
  • و طرز عمل / عاملیت

فصل سوم درباره چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش در مواجه با اطلاعات و «اخبار جعلی» دارند، بحث می‌کند. این فصل رویکردهای متنوعی رو برای مقابله با چنین چالش‌هایی در سطح مدارس رو مورد بحث قرار می‌دهد، مثال زده که با استفاده از روش‌هایی به دانش آموزان مقطع دبستان و متوسطه یاد می دهند که چگونه با اخبار نادرست و جعلی برخورد کنند.

فصل چهارم بررسی مختصری درباره میزان سواد رسانه‌ای در برنامه‌های درسی مدارس در سراسر اروپا را ارائه می‌دهد. سپس، درباره شیوه‌های مؤثر آموزش و یادگیری سواد رسانه‌ای در مقطع ابتدایی و متوسطه، مانند رویکردهای رسانه / فناوری بحث می‌کند. رویکردهای دانش‌محور؛ روش‌هایی برای جمع‌آوری یا کنار هم گذاشتن شیوه‌های سواد رسانه‌ای مؤثر در مدرسه و خارج از مدرسه؛ شیوه‌های آموزشی و روش‌های ارزیابی سواد رسانه‌ای.

فصل پنجم شرایطی را برای اجرای موفقیت‌آمیز تدریس شیوه‌های مؤثر آموزش سواد رسانه‌ای در سطح مدرسه در نظر می‌گیرد. این شرایط شامل مواردی است که مربوط به آماده‌سازی معلمان، محیط مدرسه یا مشارکت محلی است .

فصل ششم نتایج اصلی و سیاست‌گذاری‌های آموزش‌وپرورش اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را نشان می‌دهد. همچنین یافته‌ها و پیشنهادات کلیدی درباره چگونگی بهبود آموزش سواد رسانه‌ای در سطح آموزش ابتدایی و متوسطه را نیز ارائه می‌دهد.

نسخه الکترونیکی کتاب سواد رسانه‌ای رو در اروپا رو که علاقمندان می‌تونن از اپلیکیشن طاقچه و کتابراه تهیه کنند و نسخه چاپی از کتابفروشی دانشجو واقع در خیابان انقلاب، روبروی درب اصلی دانشگاه تهران، پلاک ۱۲۵۴

لینک فایل الکترونیکی در پایین دریافت کنید:

دانلود نسخه آموزش سواد رسانه ای در اروپا