مطالعات رسانه در نظام یادگیری

ترجمه و گردآوری:

گروه مترجمین بازتاب، دکتر مریم حق ­شناس و هانیه عظیم زادگان

(اسامی گروه مترجمین بازتاب: محبوبه سادات یاسینی، محمدعلی علائی، فاطمه قاسمی خوئی، نیلوفر روستایی،پویان فغانی)

سرفصل کتاب

  • در مقاله «نقش رسانه‌های اجتماعی در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان»، فرصت‌های کاربردی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی در آموزش عالی شناسایی شده است. دانشجویان با حضور در شبکه های اجتماعی دانشگاهی، اجرای فرایندهای یادگیری در محیط­های تعاملی و روش های تولید محتواهای آموزشی در فضای مجازی و شبکه ای را فرا می­گیرند و به اشتراک می­گذارند.
  • نتایج تحقیقِ مقاله « نقش رسانه‌های اجتماعی در یادگیری الکترونیکی: تحلیل تجربی آمار به دست آمده از دانشجویان و اعضای جوامع علمی»، نشان داد که با توجه به قابلیت­ها و کارکردهای آموزشی رسانه­های اجتماعی، تلفیق رسانه­های اجتماعی با سیستم­های مدیریت یادگیری در دانشگاه­های مجازی، موجب افزایش ارتباطات و همکاری مشترک بین دانشجویان و اساتید می‌شود و مزایای زیادی را در انجام فعالیت‌های آموزشی و یادگیری به همراه خواهد داشت.
  • مقاله « استفاده از رسانه‌های اجتماعی در موسسات آموزش عالی: مطالعه تجربی مبتنی بر تجربه آموزشی بلغارستان»، بر استفاده از رسانه­ های اجتماعی توسط دانشجویان، به عنوان شیوه آموزشی جدیدی در دانشگاه­ های مجازی کشور بلغارستان تاکید دارد. این تحقیق در بیانِ اهمیت به­ کارگیری رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه­ها و کمک به بهبود عملکرد درسی دانشجویانی که از سیستم ­های آموزشی در جهت ارتقای دانش و تعامل با اساتید دانشگاه استفاده می ­کنند، تهیه شده است.
  • امروزه رسانه­ های اجتماعی، ابزار مهمی در دانشگاه‌ها به منظور تسهیل در برقراری ارتباطات و تولید محتواهای آموزشی توسط دانشجویان و اساتید است. مقاله « استفاده دانشجویان دانشگاهی از رسانه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر تعاملات برون­خط در جوامع آموزش عالی»، بر تعامل اجتماعی در جامعه دانشگاهی و به­ کارگیری رسانه­ ها و تأثیر بالقوه‌ای آن در ترغیب دانشجویان به ایجاد ارتباط با اساتید در محیط دانشگاه دارند، توجه دارد.
  • نویسنده مقاله « اهمیت رسانه­ های اجتماعی در آموزش عالی»، معتقد است که با توجه به گسترش مفهوم شبکه ­های اجتماعی، می­ بایست بر استفاده از رسانه­ ها در آموزش عالی توجه بیشتری شود. لذا دانشجویانی که در محیط­ های اجتماعی حضور دارند، به کمک رسانه­ ها، در ارائه مستندات و محتواهای علمی به استاد و سایر همکلاسی­ها موفق­ تر هستند و تجربه ایجاد دانش در محیط اجتماعی را کسب می­کنند.
  • نگرش مقاله « استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آموزش: چالش‌ها و فرصت‌ها»، حاکی از آن است که اگرچه شبکه ­های اجتماعی فرصت­های بسیاری را طی چند دهه اخیر برای عموم افراد جامعه ایجاد کرده و نقش مهمی در زندگی آنها ایفا نموده است، همواره کاربران را در استفاده و تاثیرپذیری از این رسانه­ ها، با چالش هایی مواجه ساخته است.
  • بر اساس مشاهده تجربیات دانشجویانی که از فیسبوک به عنوان سیستم مدیریت یادگیری در طول دوره درسی خود استفاده می‌کنند، در تحقیقی با عنوان « استفاده از فیس­بوک به عنوان سیستم مدیریت یادگیری: تجربیات معلمین پیش از شروع خدمت» که با توجه به کارکردهای آموزشی شبکه­ های اجتماعی و نتایج تحقیقات صورت گرفته، بر این موضوع که این رسانه­ ها در اجرای بسیاری از وظایفی که سیستم­های یادگیری در مدیریت فرایندهای آموزشی بر عهده دارند، بسیار موفق هستند، تاکید شده است.