آموزش حرفه‌ای فارکس                              مترجم: هانیه عظیم زادگان

جلسه سوم

درس امروز، راهنمای مقدماتی پرایس اکشن (Price Action) برای همه شما در شروع است و همچنین برای معاملاگرانی که با پرایس اکشن معامله می‌کنند و همچنین تازه ‌واردهایی که تجربیاتی در این زمینه دارند. به نظر من معامله با روش پرایس اکشن بهترین راه برای معامله است و در واقع هیچ بحث و گفتگویی در مورد اهمیت و رابطه آن با معامله وجود ندارد. امیدوارم همه شما از این درس لذت ببرید و هر گونه نگرانی یا سردرگمی که در مبحث پرایس اکشن دارید را از بین ببرد.

پرایس اکشن چیست؟

به طور خلاصه پرایس اکشن، “رد پای” پول است. بازارهای مالی جایی است که پول بین شرکت کنندگان (معامله‌گران) در بازار مبادله می شود و مبادله پول یک مسیر را دنبال می کند و این مسیر حرکات قیمت بازار است و می‌توان آن را در نمودار قیمت مشاهده کرد.

ما به عنوان معامله گران فارکس می‌توانیم یاد بگیریم که “سر نخ‌ها” را از حرکات قیمت در مسیر چارت تشخیص دهیم. این سر نخ‌ها، استراتژی‌های معاملات پرایس اکشن یا تنظیمات پرایس اکشن نام دارد و زمانی که شما بیاموزید چگونه در معاملات خود از پرایس اکشن استفاده کنید، معامله‌گر پرایس اکشن هستید.

استراتژی‌های پرایس اکشن در نتیجه حرکات قیمت هستند و این حرکات قیمت در بازار تا حدودی تکراری هستند. در نهایت افراد در پشت حرکات قیمت در بازار فارکس و بازارهای دیگر قرار دارند به این دلیل که احساسات انسان نسبت به مسائل مربوط به پول تقریبا قابل پیش بینی است،  اقدامات آنها در بازار اغلب موجب تشکیل حرکات قیمت می‌شود  که به صورت دوره ای تکرار می‌شود و می‌تواند ابزار پیش بینی بسیار دقیقی در جهت قیمت آینده باشد.

معاملات پرایس اکشن شامل استراتژی‌های پرایس اکشن از سطوح مهم و کلیدی در بازار است. من معتقد هستم همه کسانی که نیاز به توسعه استراتژی مستحکم تجاری فارکس دارند، باید نمودار قیمت وانیلی ساده را که معنی خاصی دارند مطالعه کنند. با ترکیب تنظیمات پرایس اکشن از طریق “نقاط داغ” در بازار از قبیل سطوح حمایت و مقاومت اصلی و سطوح حمایت و مقاومت پویا، می‌توانیم هنگام ورود دقیق به معامله را انتخاب کنیم که بهترین فرصت را جهت تجارت سودآور به ما می‌دهد.

استراتژی‌های پرایس اکشن در هر بازار مالی و در هر زمانی می‌تواند معامله شود. با این حال، من به معامله‌گران توصیه می‌کنم تا تلاش خود را متمرکز بر تایم فریم‌های بالاتر، با چارچوب زمانی اصلی نمودار روزانه (daily) در معامله کنند. عمدتا در بازار فارکس تدریس و معامله می‌کنم چون ساده ترین بازار برای معامله گران خرده فروش است و به نظر می‌رسد دوره‌های بیشتری از روند نسبت به دیگر بازارها دارد و به طور کلی نمای خوبی از پرایس اکشن و حرکات قیمت را ارائه می‌دهد.

چرا پرایس اکشن؟

پاسخ به این سوال “چرا پرایس اکشن در معامله به کار بریم؟” واقعا ساده است زیرا قیمت قلب هر بازار مالی است. یادگیری آن مانند خواندن یک کتاب است، اگر شما نمی‌دانید چگونه بخوانید، شما قادر به درک کلمات کتاب و یا داستانی که بیان می‌کنند، نیستید. چنانچه شما ندانید چطور حرکات قیمت را در بازار را بخوانید، متوجه نمودار قیمت و یا “داستان” آنچه که به شما می‌گوید نخواهید شد.

هر معامله گر یا منبع دیگری که سعی می‌کند به شما بگوید که معامله کردن با شاخص‌ها و یا نرم افزارهای معاملاتی نسبت به پرایس اکشن آسانتر است، صرفا واقعیت بازار را انکار کرده یا نادیده گرفته است. واقعیت بازار این است که حرکت قیمت نتیجه نهایی تمام متغیرهایی است که به بازار متصل شده اند، پس چرا خود را با تحلیل چیزهای دیگر سرگرم می‌کنید؟ معامله‌گران معمولا در تله‌های شاخص‌های فارکس و ربات‌های فارکس می‌افتند زیرا مردمی که این چیزها را می‌فروشند ادعا دارند که این موارد کلیدهای ثروتمند شدن فوری است.

حقیقت این است که هیچ راهی آسانی برای کسب درآمد در این دنیا، حداقل به طور قانونی وجود ندارد. هر گونه میانبری که در این بازار یافتید، موقتی است. اگر می‌خواهید معامله‌گر شوید، بایستی خواندن حرکات قیمت را بیاموزید، بحتی در این مورد وجود ندارد. در صورت انکار با پرایس اکشن، فقط موفقیت خود را به تاخیر می‌اندازید.

بهترین راه برای آموزش پرایس اکشن

بهترین راه برای یادگیری پرایس اکشن، اساسا می‌تواند به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • یک استراتژی اصلی پرایس اکشن را برای یک دوره زمانی بیاموزید.

با تسلط بر ترتیب یا تنظیمات پرایس اکشن در یک دوره زمانی که آن را از جایی آموخته‌اید ، سرلوحه کارتان قرار دهید. بسیاری از معامله‌گران از یک استراتژی به استراتژی بعدی می‌روند بدون این که هر کدام را در زمان خاصی مورد بررسی قرار دهند. متخصصان در هر زمینه معمولا افرادی هستند که بیشترین پول را دارند، نه افرادی که از بسیاری از چیزها، یک ذره می‌دانند. خود را “متخصص پرایس اکشن” بدانید و سعی کنید در یک استراتژی، استاد شوید و سپس به سراغ استراتژی بعدی بروید.

  • ابتدا تایم فریم بالاتر را بیاموزید.

دلیل مهمی که به معامله‌گران می‌آموزم، ابتدا تمرکز بر تایم فریم‌های بالا است زیرا این بهترین دفاع طبیعی است که ما در برابر معامله بیش از اندازه داریم. معامله بیش از اندازه ، مهارتی است که بیشتر معامله‌گران روی آن حساب می‌کنند و خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید شما را از بین می‌برد. با تمرکز بر تایم فریم‌های بالاتر، می‌توانیم از توانایی طبیعی بازار سود کنیم تا “نویزهای” حرکات قیمت را در تایم فریم‌های پایین‌تر را از صافی رد کنیم و در نتیجه به طور کلی درصد برنده شدن را افزایش می دهیم، در حالی که به یک روش آرام و بدون استرس تجارت می‌کنیم.

  • از یک معامله‌گر موفق پرایس اکشن بیاموزید.

در جایی که قبلا هم گفتم، متخصص شدن در چیزی بهترین راه برای پول درآوردن است. موثرترین و کارآمدترین روش برای تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه معاملات پرایش اکشن فارکس، این است که از یک معامله‌گر موفق پرایس اکشن بیاموزیم. از این طریق می‌توانید راه خود را کوتاه کنید و توسط یک معامله‌گر حرفه‌ای و ثابت شده، از آزمون و خطاها اجتناب کنید.

بهترین روش معامله با پرایس اکشن

به عقیده من، بهترین روش معامله با روش پرایس اکشن، مانند تک تیرانداز است نه کسی که مسلسل وار شلیک می‌کند. منظور من این است که انتظار کشیدن بهترین راه برای تنظیمات پرایس اکشن است تا این که به روشی معامله کنید و تصور کنید شاید این جزو تنظیمات و ترتیب پرایس اکشن باشد. بعد از این که در تمامی استراتژی‌ها و مفاهیم پرایس اکشن تسلط یافتید، بدون شک بایستی بدانید دنبال چه جیزی در بازار می‌گردید. تجارت و معامله، بازی صبر و تحمل است، بازی که با انتظار کشیدن تنظیمات پرایس اکشن کامل می شود و سپس زمان تیر اندازی است یا یک معامله بدون عیب و نقص است. مطمئنا یک رابطه مثبت بین میزان صبر و ارزش حساب معاملاتی آنها وجود دارد.

چرا معامله با پرایس اکشن مهم است

مهم نیست که چه استراتژی یا سیستمی شما در نهایت استفاده می کنید،  دانستن چگونگی خواندن و تحلیل پرایس اکشن بهتر از این است حتی اگر شما صرفا با استراتژی پرایس اکشن مانند من کار نکنید. اگر می‌خواهید معامله‌ای موفقیت‌آمیز داشته باشید، دانستن پرایس اکشن جزو الزامات است و بایستی پویایی قیمت در بازار را بدانید و راه دیگری وجود ندارد. اگر تصور می‌کنید بدون داشتن اطلاعات مناسب پرایس اکشن و مفاهیم آن در بازار فارکس موفق می شوید شبیه این است که سوار بر هواپیمای بدون خلبان شده‌اید و احتمال سقوط آن بسیاز زیاد است.