تحلیل فیلم منتظر دستورهای بعدی باشید از دیدگاه رسانه

فیلم «منتظر دستورهای بعدی باشید» یا «await further instructions»

محصول سال ۲۰۱۸ و انگلیسی زبان و ژانر ترسناک و تخیلی دارد. خلاصه داستان اینگونه است که خانواده ای در روز عید کریسمس از خواب بیدار می شوند و متوجه می شوند ماده سیاهی تمام خانه شان را محصور کرده است. ابتدا آنها تصور می کنند شاید این حادثه ناشی از عوامل ماورایی یا اتمی باشد. اما با روشن کردن تلویزیون متوجه یک پیام عجیب و مرموز می شوند :”خانه بمانید و منتظر دستور بعدی باشید”. به مروز آنها کنترل روانی خود را از دست می دهند و دست به اقدامات جنون آمیز می زنند.

فرم و ساختار فیلم، رمز آلود و ترسناک است

اما مفهوم معنایی فیلم که مملو از وحشت و جنایت است به راستی ساخته دست خود انسان است که تاثیرپذیری از رشد سریع تکنولوژی و رسانه دارد. تلویزیون نماد کلی رسانه در این فیلم است که بشر را هدایت می کند. ماده سیاه رنگ که همچون میله های فولادی زندان تمام فضای خانه را احاطه کرده (که می تواند نماد فضای مجازی باشد) و با این که تمام اعضای خانواده در روز کریسمس دور هم جمع شده اند چنان درگیر این فضا شده اند که قدرت تفکر و تصمیم گیری را از آنها ربوده و به جای غلبه کردن انسان بر رسانه، رسانه حکمران مغز و تصمیم گیری انسان گشته است؛ به نحوی که با دستور بعدی تلویزیون، هر یک از افراد خانواده  به دست خود همدیگر را به قتل می رسانند.

در اخر تنها یک عضو خانواده زنده می ماند که آن هم نوزادی است که در آن فضا به دنیا می آید ( کارگردان توجهی خاصی به انعکاس نور تلویزیون در چشمان نوزاد داشته) که سرنوشت او را می توان پیشبینی کرد. در صحنه ای از فیلم مشاهده می کنیم با دستور تلویزیون، افراد دست به تزریق با سرنگ های آلوده می زنند، ولی نمی دانند داخل سرنگ چه ماده ای است و اصلا به چه دلیل باید این کار را انجام دهند، گرچه تنها کار به ظاهر مثبتی که می کنند این است سرنگ ها را استریل می کنند. آیا فیلتر کردن به تنهایی می تواند راه چاره باشد یا این که از ابتدا با طرح سوالات و تحلیل و برقراری ارتباط افراد جامعه با یکدیگر علی الخصوص با متولیان جامعه و رسانه، بتوان بر این هیولایی که چشم و گوش و دهان را بسته، غلبه کرد.

تحلیل فیلم منتظر دستورهای بعدی باشید از دیدگاه رسانه

هانیه عظیم زادگان

www.Azimzadegan.ir