آنچه که سرمایه‌گذاران می‌توانند از اسحاق نیوتن بیاموزند؟

خلاصه

  • درسی از حباب‌های اقتصادی دریای جنوب
  • مواجه شدن سرمایه‌گذاران با انتخابی مشابه همانند اسحاق نیوتن
  • شما نمی‌خواهید دیر وارد سرمایه‌گذاری شوید.

تیم پرایس (Tim Price) یکی از متخصصین برتر سرمایه‌گذاری در جهان و مدیر پرتفوی شرکت VT Price Value و نویسنده کتاب سرمایه‌گذاری از طریق «نگاه کردن به شیشه: راهنمای منطقی برای بازارهای مالی غیر منطقی» است. سال گذشته، تیم پرایس در یکی از مقالاتش در مورد اسحاق نیوتن و حباب دریای جنوبی صحبت کرد. درسی که اکنون از نیوتن می‌آموزیم به همان اندازه دارای ارزش هست که در اوایل دهه ۱۷۰۰ میلادی با ارزش بوده است.

ابتدا کمی در مورد حباب دریای جنوبی حرف می‌زنیم. به‌طور خلاصه، حباب دریای جنوب یکی از بزرگ‌ترین وقایع بازار سهام در تاریخ بود. حباب دریای جنوب نشات گرفته از شرکتی در انگلستان به نام «شرکت دریای جنوب» بود. در آن زمان، انگلیس بدهی مالی زیادی را برای پرداخت به جنگ فرانسه به وجود آورد. در سال ۱۷۱۱، شرکت دریای جنوب، طرحی را به دولت پیشنهاد داد تا بتواند بخشی از بدهی خود را پرداخت کند (البته مدیران شرکت، آرزوی ثروت بی‌پایان از این طرح داشتند). قانون، این شرکت را منحصر به تجارت با کارائیب، اسپانیا و جزایر اقیانوس آرام کرد. ازاین‌رو، نام شرکت «دریای جنوب» شد. با کمک شایعات، تبلیغات و رشوه، شرکت تصویری از چشم‌اندازهای بزرگ و رشد اقتصادی را به نمایش گذاشت. این شرکت به تجارت انحصاری سرزمین‌های دور که سرشار از ثروت و منابع بودند، صدمه‌ای وارد نمی‌کرد. در سال ۱۷۱۹، این شرکت پیشنهاد داد که سهام خود را در اختیار عموم مردم قرار دهد تا بدهی‌های باقی‌مانده دولت را بپردازد. در سال ۱۷۲۰، مجلس انگلیس این پیشنهاد را پذیرفت و اقدام عملی آغاز گشت. مدیران این شرکت می‌دانستند که این قانون و عرضه سهام موجب افزایش سودآوری سوداگرانه‌ای خواهد شد.

همین طور شد و این سوداگری به وجود آمد. در طی چند ماه، قیمت سهام از ۱۲۹ به ۱۰۰۰ رسید. افزایش سریع قیمت این سهام، موجب تقویت حرص و طمع بیشتر شد. در طی این زمان، صدها طرح سرمایه‌گذاری و طرح‌های تجاری سوداگرانه‌ای با سرعت به وجود آمدند تا سهام‌ها را با توجه به متقاضیان به فروش برساند. این امر بسیار احمقانه بود که یکی از سهام‌داران اعلام کرد “یک شرکت برای انجام یک مزیت بزرگ دست به عمل زده، اما هیچ کس به دانستن آن آگاه نیست.”

اما چه افرادی با منطق خود، سهام این شرکت را می‌خرند؟ سپس این سوداگری و حباب خرید سهام، طمع را به ترس تبدیل می‌کند. در کمتر از یک سال، شرکت دریای جنوب سقوط کرد. اگر می‌خواهید در مورد این شرکت بیشتر اطلاعات به دست آورید، پیشنهاد می‌کنم «بی نظمی‌های عجیب و غریب و جنون بزرگان» اثر چارلز مک کِی را بخوانید. همچنین می‌توانید کتاب «فایده‌های مالی معروف» اثر جان تِریِن را مطالعه نمایید.

برگشت به اسحاق نیوتون و حباب دریای جنوب

«تیم» نویسنده‌ی این مقاله می‌نویسد:

مثالی از نیوتن می‌تواند بهترین مثال در تاریخ برای سرمایه‌گذاری باشد که در نوع خود بسیار باهوش بود. مشهورترین دانشمند بریتانیا از توان بالقوۀ سود شرکت دریای جنوب مصون نبود. در اوایل سال ۱۷۲۰ او سود خوبی را از خرید سهام شرکت دریای جنوب دریافت کرد. بعد از خارج شدن از سهم و نقد شدن، او متوجه ترس و بی میلی سهامداران شرکت شد که رو به افزایش بود.

 

توضیح جدول بالا (از فلش اول سمت چپ): در اولین ناحیه، نیوتن سرمایه‌گذاری کمی انجام می‌دهد. در دومین ناحیه، نیوتن با خوشحالی حاصل از سود از معامله خارج می‌شود. در سومین ناحیه، دوستان نیوتن به سود فراوانی می‌رسند. در فلش چهارم، نیوتن با سرمایه‌گذاری بزرگی وارد این ناحیه می‌شود. در سمت راست، همان طور که سیر نزولی روند را مشاهده می‌کنید، نیوتن در سه ناحیه از معامله خارج می‌شود که منجر به ورشکستگی وی می‌گردد.

 

منبع: شرکای Price Value

همان طور که لرد اُوراستون می‌گوید: “هیچ هشداری روی کره زمین نمی‌تواند مردمی را که ناگهانی ثروتمند می‌شوند را نجات دهد”.

از دست دادن پول دردناک است. دیدن دوستان فردی (یعنی نیوتن) که پول درمی‌آورند بدون این که خود فرد پولی کسب کند، دردناک‌تر است. بنابراین نیوتن مجددا وارد معامله شد. او سهام شرکت دریای جنوب را بیش از سه برابر قیمت اصلی سهام خرید. پس از آن، بازار سقوط کرد و تقریبا تمام پس اندازهای زندگی‌اش را از دست داد. گفته شد افزایش قیمت منجر به واکنش ناگوار گردید: من می‌توانم حرکت ستارگان را محاسبه کنم، اما نه جنون مردان را.

امروز سرمایه گذاران وضعیت مشابهی دارند.

سر تیتر روزنامه‌های وال استریت، چنین نوشتند: همان اولِ کار، بسیاری از سرمایه‌گذاران، از دست رفتند. یکی از بزرگترین شگفتیهای بازار سهام بیرحم آمریکا این بود که چندین سرمایه‌گذار فرار کردند. شرکت «داو» (The Dow Jones Industrial Average) برای اولین بار در روز پنج شنبه، بالای بیش از ۲۵۰۰۰، قیمت را بست که یک دوره ثبت رکورد تقریبا بی نظیر در تاریخ ایالات متحده را نشان می‌دهد. با این وجود در طول تقریبا ۹ سال با افزایش قیمت سهام، سرمایه گذاران کوچک پول خود را از صندوق‌هایی سهام ایالات متحده بیرون کشیدند. مانند نیوتن آنها کمی بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند و خوشحال بودند. در حال حاضر، آنها سرفصلهای رکورد بازار سهام را نشان می‌دهند و شرکت «داو» بالغ بر ۲۵۰۰۰ است.

حالا از خودشان می‌پرسند: الان این سهم را بخرم؟ سهام شرکت «داو» ممکن است تا ۵۰،۰۰۰ تا هم برود و من هم سود کنم.

در واقع سوداگری است که خلل به وجود می‌آورد. سرمایه‌گذاران اخبار جدیدی در مورد بیتکوین می‌شنوند و می‌خواهند وارد این حوزه شوند. همان طور که لرد اُوراستون می‌گوید: “هیچ هشداری روی کره زمین نمی‌تواند مردمی را که ناگهانی ثروتمند می‌شوند را نجات دهد”.

یکی از آن سرمایه‌گذارانی نباشید که فکر می‌کند اگر دیر سهامی را بخرید، ثروتمند می‌شوند. قطار سهام سالها پیش ایستگاه را ترک کرده است.

شما می‌توانید سهام را از سرمایه‌گذارانی که قبلا یک تُن پول درآورده‌اند، خریداری کنید. آنها سهامشان را با قیمت پایین خریده‌اند و حالا در قیمت‌های بالا به شما می‌فروشند.

به عبارت دیگر، شما سهامی را با قیمت بالا می‌خرید و از این که مبادا آن را به قیمت پایین به فروش رسانید، طمع به ترس تبدیل می‌شود.

اکنون فرصتی برای سرمایه‌گذاران در بازارها و کالاهای خاصی وجود دارد. اما نکته این است که دیوانگی نکنید و دیوانگی خود را خبرساز تیتر روزنامه‌ها نسازید. صبور باشد و با دقت خرید خود را انجام دهید. گفته‌ی وارن بافت را به خاطر داشته باشید: “قیمت آن چیزی است که می‌پردازید، ارزش آن چیزی است که به دست می‌آورید”.

مترجم: هانیه عظیم زادگان