blockchain- واژه نامه بلاکچین- انتشارت پشتیبان

واژه نامه بلاکچین

ترجمه واژه نامه بلاکچین (Glossary Blockchain) یونسکو ۲۰۱۹ به همت هانیه عظیم زادگان و شیماالسادات طباطبایی سپهر ترجمه و توسط انتشارات پشتیبان ( به سفارش انجمن سواد رسانه ای ایران (کارگروه مهارتهای رسانهای در شهر هوشمند) به چاپ رسید.

معرفی

نقطه عطف نوآوری در فناوری از سال (۲۰۰۰ م) به‌طور رسمی آغاز شد و در طول این سال‌ها فناوری بلاک‎چین به یک ابزار ضروری تبدیل شده است. آیا این فناوری فقط یک صفحه گسترده ستودنی است؟ یا قالبی نهایی در جامعه‌ دموکراسی دارد؟ در واقعیت، احتمالاً بین این دو، قرار گرفته است.

فناوری بلاک‎چین همچنان در مراحل اولیه قرار دارد؛ اما در حال حاضر باعث شکوفایی در حوزه‌ آموزش و دانش شده است. علاوه بر این اکنون زمان مناسبی برای استفاده از فناوری بلاک‎چین انتخاب گشته است زیرا: پس از یک دوره‌ طولانی آزمون‌وخطا کردن در این حوزه، سال (۲۰۱۹ م) این وعده را می‌دهد که سال تولید برای بسیاری از پروژه‌ها خواهد بود.

روز بلاک‎چین، از طرف یونسکو برگزار می‌شود و رئیس نوآوری، ترنسفر و نشر دیجیتال یونسکو، یک نمای کلی از وضعیت فناوری‌های بلاک‎چین را ارائه می‌کند و به تعاریف و موارد کاربردی آن نیز می‌پردازد. هدف از این واژه‌نامه وسیله‌ای برای درک رویداد بلاک‎چین برای مخاطبین است.

حمله ۵۱% حمله‌ای است که به بلاک‎چین (توسط ماینرها/استخراج‌گر) می‌شود و اشاره دارد به اینکه آن‌ها نودها یا گره‌هایی را ایجاد می‌کنند و کنترل نیمی از قدرت محاسباتی شبکه را به دست می‌گیرند.

در این مورد، این مجموعه نودها می‌توانند معاملات انجام‌شده در بلاک‎چین را انتخاب کنند و «دو بار خرج کردن» را انجام دهند. این نوعی حمله‌ خطرناک است که می‌تواند بلاک‎چین را بی‌اعتبار سازد.

اصطلاح حمله ۵۱% اغلب در فناوری بلاک‎چین بیت‌کوین استفاده می‌شود.

دو بار خرج کردن یا double spending حمله‌ای است که در رمز ارزها صورت می‌گیرد و به معنی فریب دادن شخص اول است که قبل از دریافت پول توسط شخص اول، پول به‌صورت دیگری خرج می‌شود.

رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری نامتقارن، بیشترین کاربرد را در حوزه‌ رمزنگاری در فضای بلاک‎چین دارد. هر شرکت‌کننده‌ای دو کلید دارد: کلید خصوصی که توسط صاحب آن مخفی نگهداری می‌شود و کلید عمومی که می‌تواند به‌طور وسیعی منتشر شود.

برای مثال اگر A بخواهد پیامی به B ارسال کند و پیام برای B فقط خواندنی باشد، A پیامش را با استفاده از کلید عمومی، مخفی و رمزنگاری می‌کند. سپس این پیام تنها می‌تواند از طریق کلید خصوصی B که B تنها مالک آن است، رمزگشایی شود.

توجه داشته باشید که کلید خصوصی نیز می‌تواند یک پیام را امضا کند.

 

جهت مطالعه و تهیه کتاب حاضر به سایت انتشارات پشتیبان مراجعه فرمایید.

سایت انتشارات پشتیبان

 

Blochchain