فیلم پرستیژ

فیلم پرستیژ به انگلیسی The Prestige که به نام حیثیت ترجمه شده، یک فیلم درام به کارگردانی کریستوفر نولان و محصول سال ۲۰۰۶ است.

فیلم‌نامهٔ این فیلم را کریستوفر نولان به همراه برادرش جاناتان، با اقتباس از رمان کریستوفر پرایست به همین نام، نگاشته‌اند. داستان آن دربارهٔ رابرت انجیر و آلفرد بوردن، دو شعبده‌باز رقیب در اواخر قرن ۱۹ میلادی در لندن است. در رقابت برای به دست آوردن شعبده‌های جدید، این دو دست به کارهایی می‌زنند که نتایج غم‌انگیزی به بار می‌آورد.

هیو جکمن در نقش رابرت انجیر، کریستین بیل در نقش آلفرد بوردن و دیوید بویی در نقش نیکولا تسلا بازی کرده‌اند. مایکل کین، اسکارلت جوهانسون، پیپر پرابو، اندی سرکیس و ربکا هال از دیگران بازیگران این فیلم هستند.

خلاصه ای از فیلم

آلفرد بوردن شعبده باز (کریستین بیل) به جرم قتل رابرت انجییر (هیو جکمن) محکوم می شود و در زندان خاطرات رابرت انجبیر رو می خواند. سپس فیلم به گذشته برمیگردد . این دو شعبده باز با هم کار می کردند. در نمایشی جولیا همسر انجییر (پایپر پرابو) هنگام انجام حقه فرار از مخزن آب در مقابل چشمان تماشاگران خفه می شود و رابرت انجییر، آلفرد بوردن رو به خاطر گره نامناسبی که به دست های همسرش زده مقصر می داند و از اینجا انتقام و خودخواهی محوریت فیلم رو به دست می گیرد. هر شعبده باز به تنهایی کار شعبده را انجام می دهد و سعی می کردند در هر نمایشی کار یکدیگر را خراب کنند، حتی به قیمت خونریزی و قتل.

بوردن با حقه انتقال انسان، تماشاگران را حیرت زده می کند، اما انجییر آن را بیش از حد استدلال می کند و باور ندارد او از کسی که شبیهش بوده استفاده کرده، بنابراین از تسلا کمک می گیرد. در این قسمت نزاع بین ادیسون و تسلا، بیننده را به تفکر وامی دارد (در واقع برق خانگی و جریان متناوب برق را تسلا اختراع کرد نه ادیسون). تسلا دستگاهی می سازد که قرار بود انسان را منتقل کند ولی به خوبی عمل نمی کند و در عوض هر شی یا انسان به جای انتقال، کپی می کند.

انجییر با استفاده از این دستگاه ، ببیندگان را حیرت زده می کند ولی بوردن پی می برد که در هر نمایشی که انجییر اجرا می کند، یک انجییر دیگر به وجود می آید و او مجبور است مشابهش را بکشد (غرور و خودخواهی در شعبده او را به سمت قتل می کشاند) .

بوردن که اکنون در زندان هست و به اعدام محکوم شده برای نجات دخترش از یتیم خانه، راز همزاد خویش را هنگام انتقال انسان برملا می کند. بله او یک برادر دوقلو به نام فالون داشته و هیچ کس از این راز با خبر نبود، حتی همسرش (غرور و خودخواهی در کار شعبده باعث شد هر دو یک زن به عنوان همسر داشته باشند و همین مساله موجب روانپریشی و خودکشی همسرش می شود). سپس انجییر بر اثر جراحت گلوله می‌میرد و بوردن صحنه را ترک می‌کند.

هانیه عظیم زادگان