Black Mirror

سریال آینه سیاه

اگه پدر ، مادر، معلم، مخترع و مختصص یا کاربر هر نوع تکنولوژی و… هستین و در جامعه ای مملو از فناوری زندگی می کنین، پیشنهاد می کنم این سریال رو ببینید. 

سریال آینه سیاه (به انگلیسی:Black Mirror)، یک سریال  آنتولوژی در ژانر علمی–تخیلی و محصول کشور بریتانیا است. هرکدام از اپیزودهای سریال، داستان و گروه بازیگران متفاوت دارند. آینه سیاه نگاهی به رابطه تکنولوژی بر انسان و تأثیر آن بر زندگی دارد. اکثر قسمت‌های سریال در جامعه‌ای مدرن رخ می‌دهد و در آن نیمه تاریک رابطه انسان با تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد. چارلی بروکر، کارگردان سریال دوست داشت تا در سریال بدون ترس و سانسور به سراغ موضوعات روز و ملتهب رفته و آن‌ها را به چالش بکشد. بروکر در آینه سیاه، تمرکز خود را بر روی رابطه انسان با تکنولوژی گذاشته است.

دو فصل اول سریال که هرکدام ۳ قسمت دارند، در فاصله دسامبر ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۳ توسط کانال ۴ بریتانیا ساخته و پخش شد. در سپتامبر ۲۰۱۵، نت‌فلیکس حق ساخت سریال را خرید. و فصل سوم و چهارم که هرکدام ۶ قسمت دارند توسط این کمپانی ساخته و پخش شد. آینه سیاه نقدهای بسیار مثبتی از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کرد و در زمینه نویسندگی و طراحی داستان مورد تحسین قرار گرفت. سریال موفق به کسب جوایزی مختلفی شد.

فصل چهارم، قسمت دوم آرک انجل (Arkangel)

دوست دارم این قسمت از فیلم رو که به نظرم جذاب اومد باهاتون در میون بزارم، چون خودم مادرم و قسمت تربیتی فرزند یکی از مهم ترین نقش های یک مادره.

خلاصه ای از سریال آینه سیاه،آرک انجل

داستان مادری است که برای حفاظت از کودک خود (بعد از گم شدن دخترش و البته پیدا شدنش ) تصمیم می گیرد به شرکت آرک انجل -یک شرکت نظارتی والدین -رفته و یک تراشه در مغر دخترش قرار دهد و این تراشه به تبلت متصل می شود و مادر می تواند تمام علایم حیاتی و بیولوژی دخترش را مشاهده کند، همچنین این دستگاه، این قابلیت را دارد تا مادر، مکان دخترش را کنترل کند و همچنین مجهز به برنامه ای است تا مادر ، تصاویر  خشن، درد و رنج و زشت و یا محرک را سانسور و فیلتر کند. با بزرگتر شدن دختر، مادر تصمیم می گیرد سیستم نظارتی را غیرفعال کند و دخترش وقتی متوجه می شود مادرش سیستم را غیر فعال کرده، دست به تجربه های رفتار پرخطر می زند و کارهای پنهانی می کند ( رفتار جنسی پر خطر، مصرف مواد مخدر). از آنجایی که مادرش مجددا نگران دخترش می شود، دوباره سیستم نظارتی را فعال می کند و وقتی دختر از کنترل مادرش از طریق تبلت نظارتی، با خبر می شود، با مادرش زد و خورد شدید می کند و از خانه برای همیشه فرار می کند.

تحلیل شخصی

این قسمت از فیلم حاوی نکات آموزشی و تربیت فرزند است و آگاهی والدین از نحوه استفاده فناوری و سواد دیجیتالی را نشان می دهد. اگر قرار باشد فرزند دائما تصاویر خوب را ببیند و دائما تصاویر ناخوشایند برایش فیلتر شود، دیگر تعلیم و تربیت معنای واقعی خود را از دست می دهد و تبدیل به فردی می شود که توانایی و مهارت شناخت و انتخاب بین کار درست و غلط را ندارد. به همین دلیل بعد از رها شدن از کنترل مادر، غالبا فرزند تمایل به رفتارهای پرخطر را نشان می دهد.

حریم خصوصی

از طرف دیگر  این قسمت از سریال، به حوزه حریم خصوصی می پردازد که هر فردی نیازمند به حفظ درجه ای از حریم خصوصی است. در این قسمت ، مادر برای حفظ دخترش، لحظه به لحظه زندگی دخترش را با تبلت متصل به تراشه در مغز دخترش، کنترل می کرد و همین امر باعث درگیری بین آنها و فرار دختر از خانه می شود. هیچگاه فناوری نمی تواند جای تعامل و تربیت صحیح والدین و فرزند را پر کند، شاید برای مقطعی پاسخگوی نیاز بشر باشد ولی نمی تواند راه درمان مطمئن و شیوه تربیتی صحیح باشد.

هانیه عظیم زادگان