نقش فناوری در انتخاب کلمه “NOMOPHOBIA” در سال ۲۰۱۸

منجر به درج این کلمه در فرهنگ لغتنامه کمبریج گردید.

اما این کلمه به چه معناست؟

Nomophobia” به عنوان کلمه‌ای در فرهنگ‌لغتنامه کمبریج در سال  ۲۰۱۸ درج گردید. این واژه‌ای ناآشنا برای ماست اما بیانگر پدیده‌ای است که همه ما با آن ارتباط داریم . در فرهنگ لغت کلمه “Nomophobia” یعنی داشتن ترس و نگرانی در مورد اینکه بدون تلفن همراه خود باشیم یا نتوانیم از آن استفاده کنید. حالا به بررسی بخش‌های مختلف این کلمه می‌پردازیم. این کلمه ترکیبی از “No” ، “phobia” و “mo” تشکیل شده است. واژه “mo” اشاره به تلفن همراه (mobile phone) که به عبارت ترس بدون تلفن همراه (no mobile phone phobia) منتهی می‌شود.

با وجود این که لغت “Nomophobia” یک اصطلاح علمی نیست اما در سال‌های اخیر در میان محققان بسیار محبوب گشته  زیرا اعتیاد به فناوری در حال حاضر شایعتر از همیشه است. در واقع به نوعی به تشویش جدایی از گوشی‌های هوشمند اشاره می‌کند. هرچند به ندرت به ترس از عدم برقراری ارتباط از طریق تماس تلفنی و یا ارسال پیام‌های متنی به کار می رود.

  نظر محققان

در عوض محققان دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه سانگ کیون وان در سئول می‌گویند که این موضوع مربوط به گوشی‌های هوشمند است که اکنون به گونه‌ای پیشرفته و شخصی برای ما و در واقع محصول توسعه‌یافته دست خود ما هستند. بنابراین زمانی که ما دسترسی به گوشی‌های هوشمند نداریم، احساس از دست دادن هویتمان را داریم که موجب اضطرابمان می‌شود.

لغت‌نامه کمبریج نشان داد که کلمه “Nomophobia” از مردم جهان در سال ۲۰۱۸ در یک رای عمومی برگزیده شد و از خوانندگان وبلاگ و پیروان رسانه‌های اجتماعی خواسته شد  از فهرست کوتاهی که متشکل از چهار واژه بود آن را انتخاب کنند.

انتخاب مردم جهان بر واژه “Nomophobia” ، به ما می‌گوید که مردم در سراسر جهان احتمالا این نوع اضطراب را به اندازه کافی تجربه کرده‌اند که این نام را برایش انتخاب کردند.

 در سایت ویکی‌پدیا معادل فارسی”Nomophobia” را «بی‌گوشی هراسی» ترجمه و انتخاب کرده است.

مترجم: هانیه عظیم زادگان