چگونه در ۶۰ ثانیه زندگی خود را تغییر دهیم؟

بیشتر وقت خود را در گذشته و آینده می‌گذرانیم و زندگی در زمان حال را فراموش کرده ایم. این یکی از بدترین عادت‌های نادرست همه‌ی ماست. استرس یک قاتل خاموش است-زندگی در شرایطی پر اظطراب و موانعی که گویی در موقعیت اضطراری قرار داریم که منجر به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های روده‌ای، خستگی مزمن و موارد دیگر می‌شویم. عدم تمرکز و دور ماندن از زمان حال بسیار نامطلوب است و حتی مانند مواد مخدر اعتیادآور است. اما خوشبختانه، یکی از ساده‌ترین راه‌ها، تغییر عادت می‌باشد. با تغییر عادت خود، می‌توانید زندگی خود را نجات دهید. بنابراین بایستی به این نکته توجه کنید.

برای برخی، این امر می‌تواند ترسناک باشد. اغلب ما لختی داریم و احساساتمان را قورت می‌دهیم و آمادگی تصدیق و پذیرش را نداریم. زندگی در زمان حال باعث می‌شود بتوانیم با احساساتمان رابطه برقرار کنیم. اما فقط برای یک لحظه است، این احساسات می‌آید و می‌رود، و بعد از آن هیچی، دوباره آرامش و سکون برقرار می‌شود. زندگی مانند دریاچه است. شروع به پیدا کردن زیبایی‌ها در چیزهایی می‌شویم که ناپیدا هستند. نه استرسی، نه اضطرابی.

اولین قدم این است که دست از انجام هر کاری که می‌کنید بکشید و چشم‌هایتان را ببندید.

نفس عمیق بکشید. هر تعداد که دوست دارید نفس عمیق بکشید، ۴ بار، ۷ بار، ۸ بار. اکنون به احساسات خود توجه کنید. نوک انگشتان دست خود را بمالید و سعی کنید سلول‌های پوست حساس خود را لمس کنید. به صدای تنفس خود که به آرامی در بینی شما جریان دارد، گوش فرا دهید. به صدای باد که برگ‌ها را در بیرون جا به جا می‌کند، گوش دهید. کام دهان خود را مزه کنید. هوای مطبوع اطرافتان را استشمام کنید. سپس چشم‌هایتان را باز کنید. به زمان حال خوش آمدید. اکنون همه چیز را ببینید. کسانی که در اطرافتان هستند را شناسایی کنید و در لحظه فعلی خود زندگی نمایید. به آنها لبخند بزنید. قدردان این لحظه باشید.

هر چه بیشتر در لحظه زندگی کنید، روز بهتری خواهید داشت. با لبخند از خواب بیدار شوید. حتما صبحانه میل کنید. هنگام رانندگی، به جای بوق زدن ، به رانندگان دیگر راه بدهید. پایه تمرکز زندگی خود را بر اساس این تمارین قرار دهید. اغلب ما در طول روز، با تنظیمات اشتباهی به جلو می‌رویم و لنز زندگی‌مان کدر است و نمی‌توانیم بر زمان حال تمرکز کنیم. اما با این تمرین ۶۰ ثانیه‌ای می‌توانید لنز دوربین زندگی خود را با کیفیت‌تر سازید تا آن نقطه شیرین را پیدا کنید و بی‌نهایت زندگی بهتری خواهید داشت. کدر و مِه می‌رود و جای خود را شفافیت می‌گیرد و سلامتی شما بهبود می‌یابد.

تغییر زندگیتان ساده است. البته عوامل زیادی وجود دارد که نیاز به صبر و زمان دارد مانند رژیم غذایی و بهبود روابط با دیگران. اما زندگی عمیق‌تر، زندگی قابل دستیابی است. با این تمرین ۶۰ ثانیه‌ای استرس شما کمتر می‌شود، تنفستان بهتر می‌شود. کم کردن سرعت به درک شما و دستیابی به اهدافتان کمک می‌کند.

 

می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید؟ چگونه در ۶۰ ثانیه زندگی خود را تغییر دهیم؟ خمیازه بکشید.

سعی کرده‌اید عادت‌های قدیمی خود را تغییر دهید اما احساس می‌کنید که گیر افتاده‌اید؟ مارک والدمن و اندرو نیبرگ، نویسندگان کتاب «چگونه خداوند مغز شما را تغییر می‌دهد»، توصیه‌ای کرده‌اند: “خمیازه بکشید”. آنها در مقاله‌ی خود انقلاب جدیدی به وجود آورد‌ه‌اند، در شماره ژانویه ۲۰۱۲ مجله علم ذهن، نویسندگان به ما می‌گویند که اولین گام، تغییر خودتان و ترک باورها، عقاید و عادت‌های قدیمی است.

سریع‌ترین راه برای دستیابی به این هدف، خمیازه کشیدن همراه با کشش بدن، تنفس عمیق و کلا تمدد اعصاب در ۶۰ ثانیه است. بنابراین ده بار نفس عمیق بکشید تا شروع به خمیازه کشیدن کنید و بعد از هر تنفس سعی کنید خمیازه بکشید. در نهایت، تمام عضلات خود را در چهره، بازو و پاها سفت کنید، تا ده ثانیه نگه دارید و سپس خود را شل کنید و به اطراف بچرخانید. دو نویسنده مورد نظر توضیح می‌دهند که این روش به روشن کردن ذهن کمک می‌کند و به آرامش منتج می‌گردد. در این وضعیت، ذهن راحت‌تر از رفتار، عادات و الگوهای قدیمی خلاص می‌شود.

بنابراین، اگر شما تلاش کرده‌اید زندگی خود را تغییر دهید یا در تلاش برای رسیدن به  هدفی هستید یا از حل یک مشکل ناامید شده‌اید، روش زیر را امتحان کنید:

خلاصه‌ای از مراحل به روش زیر است:

  1. خمیازه بکشید
  2. بدن خود را کشش دهید.
  3. نفس عمیق بکشید.
  4. تمام بدن خود را شل کنید.
  5. ده بار نفس عمیق بکشید.
  6. تا می‌توانید هر بار خمیازه بکشید.
  7. ماهیچه‌های خود را سفت کنید.
  8. برای ده ثانیه نگه دارید.
  9. خود را رها و آزاد سازید.
  10. با بدن شل ، خود را حرکت دهید.

سپس سبکی و آرامش در ذهن و جسمتان احساس می‌کنید همین حالا شروع به تغییر کنید.

نویسنده و مترجم: #هانیه_ عظیم_ زادگان