تصاویر سیگار کشیدن در فیلم‌های هالیوودی

تصاویر سیگار کشیدن در فیلم‌های هالیوودی موجب گرایش جوانان به سمت سیگار می‌شود.

هر ساله سازندگان فیلم‌های هالیوودی، صدها فیلم را تولید می‌کنند و مخاطبان بسیاری در سراسر دنیا آنها را تماشا می‌کنند. در بسیاری از فیلم‌ها شخصیت‌های آن سیگار می‌کشند یا اشکال مختلفی از دخانیات را استعمال می‌کنند. مطالعات گذشته  مستند شده است که چگونه طرفداران قشر جوان فیلم‌ها، تحت تاثیر این تصاویر بر روی پرده سینما قرار گرفته‌اند: کودکانی که شاهد اینگونه صحنه‌های فیلم هستند سعی دارند خودشان سیگار کشیدن را امتحان کنند. دکتر جیمز سرجنت، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه ایالت دورتموث در نیوهمپشایر بیان کرد که یافته‌های این پژوهش قوی و استوار است، بسیاری از مردم وقتی می‌شنوند نوجوانان با دیدن صحنه‌های سیگار کشیدن در فیلم‌ها به سیگار کشیدن ترغیب می‌شوند، تردید دارند. “این فیلم‌ها مسئول یک سوم جوانانی هستند که سیگار می‌کشند، بخش‌های از فیلم که بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد، سیگار کشیدن را به تصویر می‌کشد. بنابراین با انجام این تحقیقات می‌خواستیم نشان دهیم که تا چه اندازه جوانان با دیدن بازیگران در حین سیگار کشیدن بر روی پرده سینما، تحت تاثیر اینگونه صحنه‌ها قرار می‌گیرند.”

تحقیقات

سرجنت و برخی از همکاران بین‌المللی وی بررسی کرده‌اند که تا چه میزان این تصاویر توسط نوجوانان بازدید می‌شود. آنها تحقیق کردند که نوجوانان در حدود ۵۰۰ فیلم محبوب را مشاهده کرده‌اند و تصاویر سیگار شکیدن در هر فیلم را شمردند. سپس آنها تعداد تصاویر را در تعداد نوجوانانی که این تصاویر را دیده‌اند ضرب کردند. سرجنت اظهار کرد میلیاردها تصاویر سیگار کشیدن در فیلم‌های امریکایی که کودکان در سراسر دنیا آنها را دیده‌اند، تخمین زده شده است.

نتیجه گیری

سرجنت نتیجه‌گیری کرد: “یک مشکل بزرگ بین‌المللی این است که استودیوهای فیلم‌سازی امریکا سیگار کشیدن را بین نوجوانان صادر می‌کنند، کودکان در کشورهای دیگر شاهد این تصاویر هستند و سیگار کشیدن، آن چیزی است که می‌خواهند انجام دهند.”

در ادامه سرجنت بیان می‌کند هیچ چیزی دیگری در دنیا نسبت به سیگار کشیدن در رابطه با مشکلات بهداشت عمومی مقایسه نمی‌شود. میلیون‌ها نفر از مردم به دلیل سیگار کشیدن جان خود را از دست می‌دهند: سرطان ریه، انواع دیگر سرطان،  بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی ناشی از کشیدن سیگار است. او می‌گوید بسیاری از این افراد، سیگار را از سن نوجوانی شروع کرده‌اند.

سرجنت می‌گوید: “به یقین ثابت کرده‌ایم، دیدن تصاویر سیگار کشیدن در فیلم‌ها، کودکان را به سمت صنعت دخانیات سوق می‌دهد. سازندگان فیلم‌های هالیوودی مسئول این سیر روند هستند. صنعت فیلم‌سازی می‌تواند با حذف تصاویر سیگار کشیدن، تاثیر مثبتی بر روی نوجوانان بگذارد و محدودیت‌هایی را برای اینگونه تصاویر ارزیابی نمایند.”

وی اشاره کرد که فعالان حوزه سلامت در تلاشند تا نظر فیلم سازان را در این مورد جلب کنند. سرجنت می‌گوید این اقدام می‌تواند  ۶۰ درصد تصاویر سیگار کشیدن را که کودکان شاهد آن هستند کاهش دهد. تحقیقات سرجنت در بیشتر مجلات انتشار یافت.

این خبر در ۱ نوامبر ۲۰۰۹ در سایت خبری VOA منتشر شد.

نویسنده و مترجم: هانیه عظیم زادگان